Navigation

Meat with Onions and Tomatos


$25.95



Shrimps with Tomatos and Avocados


$17.95



Vanila Ice-Cream and Pancakes


$13.95


Powered by Blogger.

Blog Archive

Labels

About

Blog Archive

Al-Hidayah

Selamat Datang ke Blog Norish77
Rujuk http://produkprs.blogspot.com
Pada tahun 2009 Terima Anugerah Guru Bimbingan Cemerlang Daerah Hulu Langat

Blogger news


widgeo
Ribuan Buku berada disini
Klik Sini

Blogroll

Blogger templates

Wednesday, January 28, 2009

Tiga Tingkat Manusia

Dalam beramal, terdapat tiga tingkat manusia. Di mana anda sekarang?

1. Al-Ibad
2. Al-Muridin
3.Al-Arifin

Ibad, beribadat seperti solat, puasa dan lain-lain demi mendapatkan pahala, menjauhkan dari segala larangan supaya dapat Syurga, dan ia juga memohon agar diselamatkan Tuhan melalui ibadat tadi dari bermacam mala petaka dunia dan akhirat.

Muridin, Beramal dengan tujuan supaya dekat atau sampai kepada Allah. Orang seperti ini beramal dengan maksud terbuka hijab yang menutupi hati mereka.Dan tiadalah amal mereka itu dengan niat seperti golongan yang pertama tadi.

Manakala Arifin, tiada maksud seperti di atas, dirinya hanyut dengan cinta kepada Tuhannya, suka kepada banyaknya beramal, dan tiada pula kesusahan baginya.

Nabi sendiri pernah bersabda, (Al-mautu raahatul lilmukmin) kematian adalah rehat bagi orang-orang mukmin, orang yang capet beribadah kepada Tuhannya, menghambakan diri sepenuh jiwa raganya semasa hidup, kematian adalah satu bonus dan kerehatan abadi bagi dirinya.

Sebaliknya pula, manusia tingkat ahli dunia, setelah berpenat di dunia dengan pelbagai urusan, akhirnya kematian adalah penambahan dari kesusahan di dunia, Anda pilih, mana mahumu. Jalan masih panjang, ruang dan peluang untuk mengubah nasib masih terbuka luas. Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasih seseorang manusia, sehingga dia sendiri yang bangun untuk mengubah nasib dirinya. BERJUANGLAH.

1 comments:

Tyaaz said...

Bila saya baca artikel ini,terasa kerdilnya diri ini.Sememangnya kita berusaha untuk buat yang terbaik di dunia hatta di akhirat tetapi dalam bab beribadat ni mmg sesuatu yg cukup sukar krn kita sentiasa diganggu oleh musuh semulajadi dlm diri kita.Ya Allah lindungilah hambamu ini dr tipu daya Syaitan dn Iblis.

Post a Comment