Navigation

Meat with Onions and Tomatos


$25.95



Shrimps with Tomatos and Avocados


$17.95



Vanila Ice-Cream and Pancakes


$13.95


Powered by Blogger.

Blog Archive

Labels

About

Blog Archive

Al-Hidayah

Selamat Datang ke Blog Norish77
Rujuk http://produkprs.blogspot.com
Pada tahun 2009 Terima Anugerah Guru Bimbingan Cemerlang Daerah Hulu Langat

Blogger news


widgeo
Ribuan Buku berada disini
Klik Sini

Blogroll

Blogger templates

Monday, June 29, 2009

ABSTRAK

DADAH dinobatkan sebagai musuh nombor 1 negara. Kes penagihan meningkat saban tahun. Sehingga membiaknya pula pusat-pusat rawatan dan pemulihan swasta. Selain dari Pengasih, Darul Hanan, Gheha Buddhist, ada pula Inabah. Dari bermacam pusat yang ada, menandakan kepelbagaian pula cara dan pendekatan yang diambil.

Namun istimewanya dalam kajian ini, Pondok Remaja Inabah II menggunakan konsep kembali kepada agama, iaitu mengembalikan semula penagih ke rel agama setelah tergelincir dari landasan. Hasil menjalani beberapa proses pemulihan, ramai yang pulih, bahkan majoriti telah pulih seperti sediakala. Namun tidak dapat dinafikan masih ada yang tergelincir. Walau pun mengikuti program yang sama, dari guru atau pimpinan yang sama dan dengan metode yang sama, masih ada yang jatuh. Berdasarkan kenyataan inilah, satu topik Kajian Kes berkaitan hal ini dikaji dan dipelajari.

Seorang penagih muda, yang baru keluar dari pusat rawatan dadah Pondok Remaja Inabah, Kuala Nerang Kedah, setelah menjalani kehidupan diluar selama sebulan, subjek kemudian jatuh (relapse) semula. Punca kejatuhan di gali, faktor kelemahan dicari, dalam pencarian ditemui titik-titik kelemahan yang menjadi punca. Bertolak dari punca-punca inilah, satu mekanisme untuk merancang plan tindakan terhadap klien sesuai dengan dirinya.

Klien anak bongsu dari 8 orang adik-beradik. Pernah diberi didikan agama dari sekolah rendah hingga sekolah menengah. Bahkan pernah belajar di sebuah sekolah menengah agama terkemuka di negeri Kedah. Namun dadah tidak mengenal darjat, bangsa, kasta dan sejarah pendidikan manusia.

Hasil kesimpulannya, metode pemulihan cara pertama di Pondak Remaj Inabah sememangnya berhasil, namun masalah sikap yang ada pada dirinya menjatuhkan dirinya sendiri. Klien kini mempunyai kesedaran, dan berhasrat ingin keluar dari alam penagihan secara total. Kemudian mengamalkan gaya hidup sihat. Tiada cara yang lebih sesuai buat dirinya, kecuali mengubah sikap, membina sikap ketegasan diri, memperkuat rohani dengan amalan-amalan ibadah seperti solat, berzikir dan doa-doa tertentu.


bersambung