Navigation

Meat with Onions and Tomatos


$25.95



Shrimps with Tomatos and Avocados


$17.95



Vanila Ice-Cream and Pancakes


$13.95


Powered by Blogger.

Blog Archive

Labels

About

Blog Archive

Al-Hidayah

Selamat Datang ke Blog Norish77
Rujuk http://produkprs.blogspot.com
Pada tahun 2009 Terima Anugerah Guru Bimbingan Cemerlang Daerah Hulu Langat

Blogger news


widgeo
Ribuan Buku berada disini
Klik Sini

Blogroll

Blogger templates

Tuesday, February 09, 2010

Prog.Pendidikan Pencegahan Penyalahgunaan Dadah

Sedari awal lagi, anak-anak kita perlu mendapat pendidikan tentang bahaya menyalahgunakan dadah. Ramai orang dewasa tidak mengerti betapa perlunya anak-anak mereka didedahkan dengan bahayanya.

Saya sendiri pernah beberapa kali melamar diri untuk memberi ceramah percuma berkaitan hal ini, namun tidak mendapat reaksi yang sepatutnya. Saya katakan saya ada Lap Top dan projektor, saya ada Diploma lagi pengkhususan bab Drug Abuse. Untuk kawasan ini memang free, sebab dekat dengan rumah sendiri, sebagai dakwah penyebaran ilmu kepada anak-anak bangsa. Tidak mengapalah kalau anak-anak muda tidak ramai, memang mereka tak berapa suka dengan surau. Tetapi kita sebagai parent, perlu tahu sebabnya ia berlaku dan jika telah terkena batang hidung sendiri, ada jalannya untuk membantu mereka ini.

Baru-baru ini, setelah Ustazah Lasminah dari Bukit Mahkota memberi laluan kepada saya untuk berultimatun di Surau (kini Masjid) Ar-Raudhah, baru kedengaran selepas itu suara-suara dari jamaah AJK surau yang melihat perlu juga program ini untuk remaja.

Baru tahu? Baru tahu ke yang ianya perlu. Setelah saya mengusung lap top dan projektor, menayang gambar anak-anak muda yang hanyut...oooo baru faham rupanya mereka ini. Selama ini dia orang fikir ceramah ini tak perlu mentang-mentang dia dan mak ayah nya dulu-dulu tidak ditakdir menjadi penagih.

Kalian tahu tak? Di pusat serenti sekarang ini penghuni makin penuh. Asrama yang dulu 3 blok kini menjadi 4 blok. Salah seorang yang menghuninya mungkin anak saudara tuan-tuan dan puan-puan.

Kalian tahu tak? Di Vietnam yang rakyatnya 80 juta orang, penagihnya hanya 30 ribu orang. Sedangkan di Malaysia yang rakyatnya 27 juta, tetapi penagihnya 350 ribu orang. Sedangkan yang sudah pulih dari sekian ribu itu berapa orang? Ketahuilah, dengan sekali menjadi penagih, maka selamanya manusia itu akan menjadi penagih.

Apa sebabnya? Antara sebab terbesar ialah sebab mak ayah sendiri. Mereka tak jalankan peranan mereka sebagai ibu bapa yang sepatutnya. Tahunya mereka hanya kahwin dan beranak, mendidik anak dengan agama? Nihil babuje...

Sedangkan, Saidina Umar berkata, kewajipan seorang ayah ialah mencari ibu yang baik kepada anaknya, memberi nama yang baik dan mengajarkan mereka akan isi kandungan Al-Quran. Anda? Ada buat itu semua?