Navigation

Meat with Onions and Tomatos


$25.95



Shrimps with Tomatos and Avocados


$17.95



Vanila Ice-Cream and Pancakes


$13.95


Powered by Blogger.

Blog Archive

Labels

About

Blog Archive

Al-Hidayah

Selamat Datang ke Blog Norish77
Rujuk http://produkprs.blogspot.com
Pada tahun 2009 Terima Anugerah Guru Bimbingan Cemerlang Daerah Hulu Langat

Blogger news


widgeo
Ribuan Buku berada disini
Klik Sini

Blogroll

Blogger templates

Monday, May 24, 2010

Ayah saya dah Insaf Cikgu

Selama ini, dia susah nak bercakap, tapi satu hari, kebetulan seorang kawan saya (ustaz Ibrahim )datang dan singgah di bilik saya, saya tarik seorang klien yang amat bermasalah di dalam kelas ke bilik kaunseling.
Ustaz...tolong la sikit bacakan ayat-ayat dan hembus (kat dia), tidur je dalam kelas. Tak tahu apa ni. Kata saya. Ustaz Ibrahim tengok wajahnya, pandang pakaiannya, baju lusuh, seluar terkoyak di bawah zip, kepala lutut, ....hmmmm fahamlah dia budak ni memang ada masalah. Kemudian dibacanya ayat-ayat dan ditiup pada kepalanya. Budak ni kosong kata beliau. Nampaknya masalah datang dari keluarga dia. Ustaz tolong jumpa ayah dia...shahadah balik..kata Ustaz Ibrahim pada saya. Sesudah Ustaz keluar, saya duduk dengan secara tak rasmi, nak supaya sesi dapat berjalan tanpa kekok, saya buang gab rasmi, bahasa, awak saya ketepikan, Din...(bukan nama sebenar).. kenapa kau tidur hari-hari dalam kelas, kau kerja ya.. Kisah anak murid saya yang kematian ibunya beberapa tahun yang lalu ini, amat merisaukan pihak sekolah. Din : Haa..jawabnya.. (baru 12 tahun dah jadi kuli. ) Saya : Kau kerja apa Din. Din : Basuh kereta, lap kereta. Saya : Berapa hinggit dia bagi? Din : RM20.00 sari.. Saya : Kau dan adik kau RM 20.00 ke atau kau sorang dapat $20.00? Din : Saya sorang lah Saya : Habis....Duit tu kau letak mana? Din : Ayah ambil semua. Saya : Ayah ambik semua? hmmmmm, Ayah kau masih tak sembahyang lagi ke ? Din : Ayah saya dah insaf cikgu, dulu dia lama tak sembahyang Saya : Wah...cikgu suka dengar cerita ni Din, macam mana kau tau ayah kau dah insaf Din : Ye lah...waktu balik sekolah, ayah ajak saya dan adik, jom Mail, jom Din kita pergi surau. Saya : Kalau gitu....kau ikutlah ayah kau ya Din Din : Saya tengah ikut la ni.... Saya : Macam mana cerita ayah kau boleh insaf Din Din : Entah...ada satu Ustaz tu datang. Saya : Kau masih ingat lagi tak pada mak kau yang dah meninggal tu..pernah tak dia cakap apa-apa yang kau ingat sampai sekarang? Din : Entah....dah lupa,...abang saya yang besar-besar ingatlah.. Saya : Kau tau tak, mak kau sedih sangat dalam kubur...kalau dia tahu anaknya tak sembahyang. Kau pergi masjid doa apa lepas sembahyang. Din : Entah....ayah je yang doa Saya : Kau tak doa, tak minta apa-apa dengan Tuhan? Din : Saya tak tahu nak minta Saya : Alah.....kau cakap je dengan bahasa kau Din...sekarang kau nak apa, cuba angkat tangan, ikut Cikgu... Ya Allah Ya Tuhanku...berikan lah kepada ku pandai.... rezki untuk ayahku.....Ha...gitu lah doa, tak nanti tahu bahasa arab baru nak doa. Murid ini dulu senyap sangat, langsung tak buka mulut, saya geram tadi masa Agama dalam kelas dia tidur. Masa tu Ustazah yang mengajar. Saya masuk dan ke meja nya. Din bangun apa lah kau ni...Orang lain baca Qur'an, kau tidur je.,.. baca! sergah saya, biar lari syaitan-syaitan. kalau tak tahu baca, ikut je apa yang Ustazah sebut tu. Inilah sekelumit dari anak bangsa kita, oh ya....Ustaz Ibrahim tadi waktu keluar, terdapat genangan air mata yang seakan mau menitis...dia sedar keadaan yang amat parah murid ini. Cuba baca Fatihah Din. Geleng.....

1 comments:

- jinggo - said...

itu satu lagi cerita
anak dari kelompok yg kadang2 kita sendiri - membuat penghakiman - yang macam2.....

terima kasih kerana info

Post a Comment