Navigation

Meat with Onions and Tomatos


$25.95



Shrimps with Tomatos and Avocados


$17.95



Vanila Ice-Cream and Pancakes


$13.95


Powered by Blogger.

Blog Archive

Labels

About

Blog Archive

Al-Hidayah

Selamat Datang ke Blog Norish77
Rujuk http://produkprs.blogspot.com
Pada tahun 2009 Terima Anugerah Guru Bimbingan Cemerlang Daerah Hulu Langat

Blogger news


widgeo
Ribuan Buku berada disini
Klik Sini

Blogroll

Blogger templates

Friday, May 21, 2010

Ceramah Pendidikan Pencegahan Dadah ; Hafney

Penderitaan Ketika Menagih dan Sesudah Berhenti Dari bulan Mei, saya menghubungi Tuan Hafney untuk menyampaikan ceramah kepada anak didik saya di Bangi Lama. Namun hanya hari ini (21 Mei 2010), ianya menjadi kenyataan. Kerana beliau sedang sibuk bergerak dengan satu kaki ke seluruh Malaysia untuk menyampaikan ceramah di pusat2 serenti. Walaupun kali ini, ceramah beliau terpaksa disampaikan sambil duduk, tidak lagi berdiri dek kerna kakinya kananya dipotong, namun keindahan jalan cerita, ketebalan pengajaran yang sarat dengan hikmah, tidak boleh menipiskan semangat pendengar untuk terus menjadi audien hingga tamatnya program.
Mengawali ceramah, "malam tadi saya bangun jam 4, memikirkan... apakah bahasa yang akan saya gunakan hari ini, kerana audien saya hari ini ialah murid sekolah rendah tahun 5 dan 6. Saya biasa berceramah didepan mahasiswa, pelajar universiti, pensyarah dan Menteri, tetapi dengan budak sekolah, ini baru kali pertama.
Kisah Hidup Hafney sebagai Penagih, Fasa PraPenagihan
Keluarga saya tak lah kaya, miskin pun tidak. Lantaran miskin mak saya terpaksa bekerja di Kuala Lumpur untuk tambah pendapatan. Bermula dari usia 12 tahun, ketika di sekolah rendah, awalnya dirinya tidak belajar macam orang lain, dah mula ponteng, dah pandai berjinak-jinak dengan rokok. Pengakuannya saya sebenarnya salah pilih kawan. Suka berlagak dan tunjuk aksi yang pelik-pelik, kononnya untuk tarik perhatian. Tanpa saya sedar, diam-diam perangai saya berubah. Hujung darjah enam, saya salah pilih keadaan. Dah pandai beli rokok. Rokoklah telah merubah perangai saya. Bapak ingat saya pergi sekolah. Umur 13 tahun dah pandai pergi berkelah. Tak pergi sekolah. Tingkatan 1 hujung, saya ikut cakap kawan, hisap rokok. Dengan tak perasan, diam-diam perangai dah berubah. Dulu hormat mak, tak ada duit seringgit (dulu) tak nak pergi. Tak cukup macam tu, saya ugut mak lagi. Inilah disebabkan dadah pada peringkat awal. Mak memang tak tahu untuk apa duit tu, hanya tahu saya nak duit lebih. Kadang-kadang ambil (rampas) duit sekolah adik lagi. Saya mula sorok duit, curi duit dalam rumah, duit adik. semuanya disebabkan dadah. Dadah memang mula mengubah sikap saya. Ini semua berlaku tanpa saya sedari. Tuntutan dadah menyebab penagih menjadi penjenayah. Bukan dia saja-saja nak jadi jahat, tetapi dadah telah memaksa supaya pada sekian waktu, sekian jam, dadah harus ada dalam tubuh. Ibu baru menyedari tingkah-laku saya ketika Tingkatan 2 hujung. Itu pun sebab mak dipanggil guru. Itu pun juga mak saya tak percaya. Anak saya baik. Jaga adik kat rumah. Sampai satu masa, saya kena tangkap, sampai mak kena panggil ke balai. Baru mak saya sedar. Tapi dah terlambat. Sebab itu, saya pesan.... ikutlah pesan ayah, pesan mak. Masa sekolah dulu, saya pemain sukan... bukan tak reti semua benda, maknanya pandai jugak, tapi saya sendiri pun, boleh hisap dadah. Diam2 saya mula biadap, kurang hajar dengan mak. Balik rumah sepak periuk. Bila perangai saya semakin menjadi-jadi. Mak sanggup sembah saya, minta tolong jangan buat malu mak....saya anak yang biadap berkata...Heiiiii diam lah mak, memekak saja !! terkejut mak saya... Engkau tengking aku...saya ingat lagi. Balik je memekak, saya tak nak balik lagi. Lepas tu saya tak balik rumah, duduk luar, sampai 3 kali raya. Dengar2 mak ayah saya dah bercerai. Apasal bercerai? Pasal saya, dengar cerita saya pecah rumah, pencuri situ, pencuri sini, setiap kali saya kena tangkap, mak lah yang datang jamin. Setiap kali mak datang jamin, dia harap saya berubah, tetapi setiap kali bebas, setiap kali itulah saya buat lagi.
Pesan Beliau : 1. Tidak ada pemulihan KEKAL dalam penagihan 2. Dadah jenis baru ni, kita dah terlambat kalau baru tahu dia menagih 3. Dadah jenis sekarang, menguasai ilusi manusia sehingga boleh menyepak mak yang tengah sembahyang 4. Satu kes remaja lelaki menangis2, bapak nya pergi pujuk2, tiba2 dia ambil pisau dan tikam bapanya, kemudian menangis lagi. 5. Sedang edit lagi