Navigation

Meat with Onions and Tomatos


$25.95



Shrimps with Tomatos and Avocados


$17.95



Vanila Ice-Cream and Pancakes


$13.95


Powered by Blogger.

Blog Archive

Labels

About

Blog Archive

Al-Hidayah

Selamat Datang ke Blog Norish77
Rujuk http://produkprs.blogspot.com
Pada tahun 2009 Terima Anugerah Guru Bimbingan Cemerlang Daerah Hulu Langat

Blogger news


widgeo
Ribuan Buku berada disini
Klik Sini

Blogroll

Blogger templates

Wednesday, August 25, 2010

Pemergian..Satu Kehilangan

Ada 5 perkara dalam hidup ini yang manusia tidak tahu, ianya dirakam dalam sebuah ayat 34 surah Luqman. Firman Tuhan yang ertinya, "Dan disisi Allah lah pengetahuan bilakah (hari) kiamat, dan bila Dia akan menurunkan hujan, dan Dia mengetahui apa ada dalam rahim seorang ibu, dan apakah yang akan manusia lakukan esok hari, dan dibumi manakah anda akan dikuburkan"
Kematian adalah satu hal yang sangat mustahak untuk difikirkan, kerana ia akan menamatkan seluruh lakonan hidup anak Adam. Namun ramai juga yang buat-buat tak tahu. Tak mahu dan takut memikirkannya. Lalu dibiarkan satu urusan hidup ini begitu sahaja, hari demi hari, bulan demi bulan, hingga tahunan, sehingga akhirnya....ajal datang menjemputnya. Sedang dia tak punya persiapan untuk itu.
Seringkali kita terdengar, apabila meninggalnya seseorang, akan ada orang yang berkata, "emmm dia dah habis, dah selamat dah...kita je belum tentu". Saya cukup tidak faham apa maksudnya. Apa maksudnya dia sudah selamat? Adakah selamat dari membayar hutang rumah, kenderaan atau selamat dari apa? Yang pasti, dihadapannya, ada pertanyaan kubur yang sedang menunggu, ada azab, siksa dan nikmat. Mana-mana satu, pasti akan dirasai. Kalau anda tak percaya, silakan mati... Adalah sangat menakutkan, jika orang yang berkata itu memahami seperti ini, dia sudah hidup dan selamat didunia, dan selamat menanti mahsyar....? Waduh...siapa bilang kita boleh selamat, padahal pakaian munafik pun belum kamu buang. Apakah orang yang ber title munafik akan selamat? Ya, kita semua pun tidak tahu siapa yang munafik. tetapi dizaman rasul, senarai list rekod orang munafik ada, Nabi save pada seorang sahabat, lalu ramailah yang datang bertanya, termasuk Saidina Umar, apakah nama aku ada termasuk sekali? Kalau sahabat yang terang-terang dijamin syurga pun sangat risau, takut-takut mereka tersenarai sama, apalagi kita semua tuan-tuan. Dari itu, kita perlu buang pakaian munafik dan menyelubungi kita kalau ada. Salah satu caranya ialah, solat berjamaah 40 hari dan malam berturut-turut nonstop. Jika tertinggal satu pada hari ke 10, (contoh), maka kena ulang sekali lagi dari mula. Alhamdulillah siapa yang pernah menjalani ibadah seperti ini. Bapa saudara saya, bercerita ketika hendak mengamalkan amalan 40 hari ini, masa tu dia masih sekolah menengah, waktu pulang sekolah tengah hari, semua surau dan masjid sudah habis solat, maka dicari-carinya kawan-kawan yang belum solat, untuk di ajak solat bersama....anda bagaimana?