Navigation

Meat with Onions and Tomatos


$25.95



Shrimps with Tomatos and Avocados


$17.95



Vanila Ice-Cream and Pancakes


$13.95


Powered by Blogger.

Blog Archive

Labels

About

Blog Archive

Al-Hidayah

Selamat Datang ke Blog Norish77
Rujuk http://produkprs.blogspot.com
Pada tahun 2009 Terima Anugerah Guru Bimbingan Cemerlang Daerah Hulu Langat

Blogger news


widgeo
Ribuan Buku berada disini
Klik Sini

Blogroll

Blogger templates

Saturday, December 04, 2010

2010 : Antara yg ku keHilangAn dan Dapat

Jikalau Cikgu Zam atau nama penuhnya Noor Haizam Zahid Shaghia bercakap pasal barang rosak tahun ini, saya ber idea mencoret pasal barang yang hilang tahun ini.
Pertama, pendrive 2GB warna coklat....sibuk-sibuk layan cikgu lain masuk dalam bilik kaunseling, kebetulan ada jugak murid-murid yang sering lepak, bila nak tutup laptop, saya letak pendrive tu atas meja, tapi terjatuh ke bawah, nak cepat sangat, saya biarkan pendrive tu dibawah, nanti ajalah carinya, bisik hati, tau-tau sampai sekarang tak jumpa.
Yang kedua pendrive jugak, 8GB, siap bertali, warna merah, beli kat Plaza Imbi, semua dokumen berkaitan UBK sekolah yang latest ada kat situ. Sedar-sedar dah tak dapat di kesan, entah dimana, dirumah tiada, di sekolah pun tak jumpa. Ah..sudah lah.
Yang ketiga, kamera Kompak Samsung 8MP, hari kehilangannya adalah hari yang paling bergembira buat semua insan bernama guru, ya pada hari guru. Saya bawa pagi-pagi ke sekolah dengan memakai baju kot, kononnya nak sambut hari guru, sedar tak sedar rupanya pokek baju itu terkoyak, bila sampai di pejabat rasa macam ada lagi kamera tu, lepas keluar pejabat tak jumpa-jumpa, puas di raba kiri kanan, tak jumpa jugak. Akhirnya terpaksa mencari dijalan dari sekolah sampai ke rumah, sedang cikgu lain sedang menyambut hari guru di sekolah. Ah biar lah mereka... Keempat...ada lagi rupanya... duit budak-budak beli kismis saya letak dalam almari besi. Dek percayakan beberapa anak murid yang suka nak tolong jual kismis, saya bagi padanya untuk jual. Bila dah habis jual dia mencari saya di sekolah tak jumpa katanya, akhirnya dia ke bilik kaunseling dan letakkanlah wang itu didalam laci besi. sedangkan dalam laci tu pun sudah ada ratusan wang ringgit. Bila di semak, tau-tau bukan duit kismis tu yang tak ada, duit kat dalam tu pun dah surut.Alahai sapa lah punya kerja, bila di panggil tanya, katanya dia tak ada ambil. Nak hulur tangan dalam pokeknya, anak jiran...jiran baik pulak tu.. Ah biarlah... Kini....tiap kali keluar, bilik itu mesti di kunci, biar lah kalau ada orang nak kata apa. Banyak sudah barang hilang dalam bilik ini, dek kerana cikgu mesra murid, tak kisah murid mana nak masuk waktu rehat. Ha...tu lah yang terjadi. Kalau kebetulan hari perhimpunan, cikgu-cikgu lain mesti nak masuk untuk buka suis mikrofon, mesti mereka pening punya nak buka pintu... ah..biarlah..kunci bilik tu ada satu lagi kat pejabat, lagi pun hanya beberapa kali sahaja giliran cikgu bertugas. Disebalik ada barang yang hilang, ada pula barang yang dapat kita dapatkan. Saya dapat beberapa perkara yang selama ini di idam-idamkan. Satu, kamera DSRL, Nikon D90, ha...dah bertahun pergi kursus 5 hari guna DSLR, kali ini baru dapat kamera tu.Kursus masa tu di Hotel Naza, Melaka. Kedua Tong Gas NGV, dah siap pasang kat van lagi. Tahun ini juga, penantian menunggu anak kedua tercapai, setelah menunggu 7 tahun, kakak sulong dah masuk darjah 2 baru dapat adiknya. Tahun ini juga saya dapat duduk dalam rumah sendiri. Walaupun sebenarnya kediaman ini hanya sementara di dunia, tapi ini semua untuk isteri dan anak-anak. Mana tau kita pergi dulu, mereka sudah ada tempat untuk berlindung kepanasan matahari dan kesejukan dimalam hari, sesungguhnya hidup ini teramat singkat. Biarpun ada masa tertentu, lidah sentiasa bermunajat,mohon usia jangan di singkat, pun andai usia kita singkat, matikanlah kami semua dalam rahmat, berkenalana menuju Mu penuh Syahdu.... Dan..malam ini juga, ketika membuka laman FB, ada lagi berita Puan Asnah Bee Guru kaunseling SMK Saujana Impian meninggal dunia akibat kanser, padahal baru saja minggu lepas Guru Besar SK Semenyih menutup mata buat selamanya. Hmmm....saya pun baru ceramah Isnin lepas di Hotel De Palma Ampang kepada pesakit HIV, sesungguhnya hidup ini amat singat, kita hidup antara azan dan solat. Sungguh Singkat. Anda pernah baca pasal hidup ini hanya antara azan dan solat?

3 comments:

salam...

"sesungguhnya hidup ini amat singat, kita hidup antara azan dan solat. Sungguh Singkat."

ya Allah , panjangkanlah usia kami dlm iman...

kerana terlalu sedikit amal bekalan nie.....

betul sangatlah hidup ini amat singkat..cuma manusia saja yang tidak sedar..

kita jga hidup dalam 3 dimensi waktu

nurabadi said...

emmmmm Antara Azan dan solat..... panjangkan ungkapan mutiara ilmu 2....

Post a Comment