Navigation

Meat with Onions and Tomatos


$25.95



Shrimps with Tomatos and Avocados


$17.95



Vanila Ice-Cream and Pancakes


$13.95


Powered by Blogger.

Blog Archive

Labels

About

Blog Archive

Al-Hidayah

Selamat Datang ke Blog Norish77
Rujuk http://produkprs.blogspot.com
Pada tahun 2009 Terima Anugerah Guru Bimbingan Cemerlang Daerah Hulu Langat

Blogger news


widgeo
Ribuan Buku berada disini
Klik Sini

Blogroll

Blogger templates

Monday, December 27, 2010

Perginya Seorang Sahabat

Dug..dug..dug.. jantung mengempam darah ke seluruh penjuru jasad manusia, kerana nya kita boleh bernafas, ramai yang tidak menyedari … ia terus mengepam… hingga jutaan gelen, namun akhrinya satu waktu, ia pasti akan terbuntu di penghujung jalan
Kalau boleh Malaikat pencabut nyawa berdialog dengan ruh yang bakal pulang, mungkin dia akan katakan, "Aduhai jasad… sudah ku cari langkah mu walau kemana-mana, namun tiada lagi, langkah mu sudah habis disini, sudah ku cari sesuap nasi untuk mu, aduh ternyata tidak ada lagi, sudah ku cari senafas nyawa untuk mu, namun sayangnya, sudah tiada lagi untukmu… aku terpaksa mengambil nyawa mu kini, kerana memang sudah saatnya kau pulang menemui penciptamu.."
Tulisan ini sengaja ku coret, buat catatan selangkahku dalam perjalanan hidup ini, sembari kembalinya seorang sahabat baik ke alam baqo menemui Rabnya buat selamanya..27 Disember 2010. Jam 7 malam di Hospital Kuala Lumpur.
Al-Fatihah buat Ruh Fakrul Ramzan, datangmu seketika, dan pergimu untuk selamanya.. di usia yang masih muda, kau pergi jua, ramai sahabat menangisi pemergianmu, kerana menyayangimu, apalagi anak-anakmu, yang terus memanggil mu abah…abah…. disisi jasadmu yang kaku, bagaikan tak setuju, dengan datangmu hanya sekejap waktu, dan pergi tanpa pamit.
Namun apakan daya, ketentuan Tuhan, tetap berlaku ke atas kita. Semoga isteri dan anak-anakmu boleh menerima kenyataan ini, dan menjadikan mereka insan soleh dan solehah, mendirikan solat dan sentiasa mendoakan buatmu di alam sana. Ya Allah ampunilah dosa-dosa sahabatmu ini, dan kasihanilah dia, maafkanlah segala kesalahannya dan berilah keampunan jika ada kesalahannya.
Firman Tuhan didalam hadis Qudsi…Sesungguhnya Aku malu untuk menyiksa hambaku yang berada didalam perut bumi, kerana anak-anaknya menyebut-menyebut namaKu (berzikir) di atas permukaannya.. Semoga anak-anak mu digolongkan Tuhan, dalam kelompok hambaNya yang suka berzikir, kerana sungguh besar manfaat dari perintah Zikrullah, sehingga jasad anak Adam yang berada dalam perut bumi pun, di tangguh siksaannya, kerana mempunyai anak yang sentiasa berzikir.
Ayuh sahabat semua, mari mengamalkan perintah tuhan didalam surah Al-Ahzab, sebutlah nama Allah, sebanyak-banyaknya. Sesungguhnya hidup ini amat singkat, sesingkat antara azan dan sholat. Baca lagi disini. Kerana akhirat nanti tempat pulang kita. Baca Lagi.
Sabda Nabi, sesungguhnya kematian orang mukmin itu, adalah kerehatan baginya".Justeru orang mukmin, sentiasa memastikan dirinya berada didalam garisan perintah Allah, melawan hawa nafsu, berjuang melebarkan dan mengembang ajaranNya dipermukaan bumi seantero buana, hingga tak kurang mendapat tentangan dari orang-orang yang menentang, hingga ada dipulau dan dilarang berada dikampung sendiri, sungguh capek, letih dan penatnya jiwa berperang didalam kehidupan, maka matinya adalah istirehat baginya.
Justeru sebaliknya, orang yang mengabaikan tanggungjawabnya terhadap Rabb-nya, kematian bukanlah satu kerehatan baginya, tetapi justeru lebih menambah sakitnya ruh.
Ya Allah, jadikan kubur sahabat hambamu ini, merupakan satu taman dari taman-tamannya syurga, dan jangan lah kiranya Engkau jadikan kuburnya, satu kawah dari kawahnya api neraka. Masya Allah.
Kami menyedari hidup ini cukup singkat. Dan eksistensi kami disini pun, bukan lama, hanya menunggu panggilanMu Ya Rabb, justeru Kau ampunkan dosa-dosa kami, bantu kami untuk hiasi diri kami dengan akhlak yang mulia, kerana hanya orang-orang berakhlak mulia, berhak berada di sisi kekasihMu.
4 Jenis Kematian Anak Adam
Sahabat semua, ada 4 jenis kematian yang dicatatkan dalam dunia Tasauf. Pertama matinya anak Adam, umpama haiwan. Manusia jenis ini adalah orang yang sentiasa mengabaikan tanggungjawabnya selaku hamba, hanya tahu cari makan dan minum, tidur dan bangun, tak lebih dari itu, maka hidupnya pun tak ubah seperti seekor lembu. Kerana itu, matinya laksana haiwan. Sesungguhnya kematian sebegini, langsung tiada harga di sisi Tuhan.
Jenis kedua adalah matinya dalam keadaan kurus kering. Ini lah matinya orang-orang biasa, yang beribadah sekadarnya sahaja, yang wajib ditunaikan, yang sunat diabaikan. Malas sekali tubuhnya beribadah, kalau bukan kerana wajib, mungkin tak akan dia kerjakan. Mati ini lebih baik sedikit dari yang pertama. Firman Tuhan... Wa am ma man... khoffat mawaziinuh faummuhu haawiah.... dan adapun orang-orang yang sedikit, ringan amalnya, maka tempat kembalinya adalah hawiah. (Nama sejenis neraka)
Ketiga, matinya seperti orang yang tidur. Ini kematian orang-orang yang soleh, yang mengambil dan mengikuti jalannya Nabi-nabi. Berjuang dalam hidup, matinya adalah syahid. Istirehat abadi baginya setelah penat didunia.
Dan keempat, adalah kematian "orang-orang yang tidak mati". Ayat 154 Surah Al-Baqorah menulis, "dan janganlah engkau mengatakan bahawa orang yang mati(fi sabilillah) dijalan Allah itu mati, bahkan ketahuilah bahwa dia terus hidup, hanya saja engkau yang tidak tahu, bagaimana mereka hidup" Inilah kematian peringkat Nabi-nabi, rasul-rasul, siddiqin, orang-orang soleh, dan wali-wali Allah.
Saudara, kita tak mungkin menjadi Nabi, apalagi Rasul...namun peluang untuk mendapat title kekasihNya masih ada.. peluang masih terbuka... Ayuh..kita kejar redhanya Allah, kita lari dari dunia yang menipu..
Semoga Tulisan ini bermanfaat kiranya buat yang membaca.
Video ini satu-satunya kenangan bersama arwah.... sebelah kiri Cikgu Tarmizi... Kanan...Cikgu Fakrul.... Al-Fatihah....
video