Navigation

Meat with Onions and Tomatos


$25.95



Shrimps with Tomatos and Avocados


$17.95



Vanila Ice-Cream and Pancakes


$13.95


Powered by Blogger.

Blog Archive

Labels

About

Blog Archive

Al-Hidayah

Selamat Datang ke Blog Norish77
Rujuk http://produkprs.blogspot.com
Pada tahun 2009 Terima Anugerah Guru Bimbingan Cemerlang Daerah Hulu Langat

Blogger news


widgeo
Ribuan Buku berada disini
Klik Sini

Blogroll

Blogger templates

Tuesday, May 31, 2011

Angkat Tangan, Bagi Salam

Wal akhiratu khairun wa abqo.. "Dan negeri akhirat itu lebih baik dan kekal abadi". Semua orang pasti seronok pabila tiba musim balik kampung. Nasihat saya, berhati-hatilah ketika memandu, stail orang Malaysia memandu tak sama rupanya dengan cara orang lain. Saya pernah ke Vietnam, Indonesia, Thailand dan Singapore. Gaya memandu setiap negeri ada bezanya.
Di kota Medan yang sibuk, luasnya 4 kali ganda lebih besar dari Kuala Lumpur, cara orang memandu dalam bandar menakutkan, namun jarang-jarang boleh terserempak dengan eksiden. Sikap mereka saling bertolak-ansur dan toleransi yang tinggi. Jika di persimpangan traffic light, sebelum lampu hijau menyala, orang di belakang kita sudah membunyikan hon..... hon...pik...piikk..
Menandakan, siap-siap, masuk gear, beberapa detik lagi kita akan bergerak, jangan terlambat masa itu penting. Hon di Indonesia merupakan satu peringatan, sama juga di Vietnam, horn bukan warning, namun tidak begitu di Malaysia, seseorang membunyikan hon boleh jadi menandakan marah pada seseorang, ini boleh didengar melalui cara bunyi honnya. Pon pon...itu maknanya memanggil dan kalau .. pooonggggg !!!!!! itu tandanya marah.
Orang sebelah siap menjeling bila kita berikan satu horn. Di Indonesia, waktu saya di Aceh, harga sebuah persahabatan itu dijalin melalui sebuah bunyi horn. Ketika horn motor bebek saya rosak, langsung saya menggantikan dengan yang baru, kerana bagi saya, "itulah harga bagi sebuah persabahatan" Betapa ruginya jika melalui perkampungan, sedang hon kita tidak dapat berfungsi dengan sewajarnya.
Ketika kita menunggang motosikal dalam kampung, membunyikan hon (kadang-kadang) sama maknanya dengan memberikan salam. Tak percaya ? Cuba bunyikan hon... "wa alaikum salam" jawabnya. Hehe.. Di kampung lah. Kalau di Aceh Besar, kita kena angkat tangan kanan bila bertemu dengan seseorang yang lain. Angkat tangan kiri, itu tanda nak bergaduh.
Budaya ini saya terbawa-bawa sampai ke Malaysia. Biarpun ketika sedang memulas minyak motor, kita mesti lepas dan angkat tangan. Bila kita angkat tangan kanan, mereka akan jawab " Wa alaikum salam". Menarik kan.
Yang lucunya motor saya bila dilepas minyak, tetap aja dia berjalan, kerana biarpun saya lepas, dia tetap tidak mundur, lain dengan motor orang lain, waktu pulas, dia melaju, waktu lepas, ia perlahan kan..haha.. jadi saya senang saja angkat kepada berapa ramai orang pun.
Ingat sekali, waktu balik dari kuliah, ketika tiba dipersimpangan, waktu hendak belok ke kiri, seorang mahasiswi perempuan bertanya, Sham...mau pulang? Iya deh... Langsung dia naik dibelakang, tumpang ya, saya sudah terlat ni (terlambat), anak-anak TeaKa,(Tadika) sedang menunggu tuh, katanya.
Ya Ampun, gimana sih, saya pulak sudah lah pakai kopiah, bawa cewek lagi. Ah... bukan ku ngajak, dia yang numpang. Lagi pun duduknya menyenggeng..(kaki kedua-dua belah disisi kiri).Nasib baik tak jauh, sampai dekat dengan Mess saya, dia minta turun, Makasih Ya, katanya.. Fuh.... legaaa..

2 comments:

Cikgu Musi said...

seronok baca cerita-cerita cikgu semasa di Aceh....

terima kasih cikgu Musi...ada gak kekawan suh tulis citer2 sbgini...

Post a Comment