Navigation

Meat with Onions and Tomatos


$25.95



Shrimps with Tomatos and Avocados


$17.95



Vanila Ice-Cream and Pancakes


$13.95


Powered by Blogger.

Blog Archive

Labels

About

Blog Archive

Al-Hidayah

Selamat Datang ke Blog Norish77
Rujuk http://produkprs.blogspot.com
Pada tahun 2009 Terima Anugerah Guru Bimbingan Cemerlang Daerah Hulu Langat

Blogger news


widgeo
Ribuan Buku berada disini
Klik Sini

Blogroll

Blogger templates

Tuesday, July 12, 2011

Panduan Menjalankan Sesi Secara Mudah

Hari ini, saya siap menjalankan 1 sesi kaunseling individu dan 3 sesi kaunseling kelompok.3 Kelompok tersebut adalah terdiri dari :
1. Murid perempuan kelas 4 Jupiter (new)
2. Murid lelaki kelas 4 Jupiter (new)
3. Sesi kelompok yang ketiga adalah kelompok sukarela.
Bayangkan, murid datang sendiri nak adakan sesi kelompok.
Saya : Cuba tanya guru kelas, kalau di izinkan kamu boleh lah adakan sesi disini. Setelah kembali dari kelas, Cikgu Hizbullah benarkan, tetapi mesti siapkan kerja katanya.
Cara Pelaksanaan Sesi kelompok berfokus ini sudah saya terangkan pada artikel sebelum ini. Tamat sesi tadi, (sesi kedua) saya rakamkan secara sukarela (bukan paksaan), apa yang mereka dapatkan dari sesi itu. Dan ini adalah rakaman suara tersebut. Klik Sini . Apa anda dengar? Semua yang bercakap itu sebenarnya dalam keadaan menangis dan menahan tangisan. Ada 4 orang yang kurang menangis, saya asingkan, habis pertemuan, mereka dipanggil semula untuk sesi refleksi.
Kenapa menangis?
Mereka sebenarnya sedang menasihati kawannya, yang mana kawan tadi secara sukarela pula ingin dibantu. Ketika mulut mereka bercakap-cakap, air mata mereka sendiri yang mengalir, ada perasaan jernih dalam diri mereka, hakikatnya mereka sedang menasihati diri sendiri.
Boleh ke TANGISAN dijadikan UKURAN Motivasi?
Saya tidak kata begitu, tetapi kita dapat rasakan, betapa sukarnya MATA ingin menangis jika tidak MENYENTUH PERASAAN kan. Sei ini, cukup membuat mereka tersentuh, dan terkeluar dari mulut klien, saya ingin berubah. YES... itu yang kita mahukan.
Cukup ke Sekali Sesi?
Ubat yang doktor berikan, tidak cukup sekali, ada yang kena minum terus, walaupun rasa macam sudah sembuh. (Antibiotik). Begitu juga dengan sesi, boleh jadi sekali sudah memadai, dan boleh jadi, kena ulang lagi.
Untuk makluman, hasil dari sesi ini, kita boleh memerhatikan, siapa yang masih "unfinish bisness", klien yang telah tag kan tadi, boleh dipanggil untuk sesi individu keesokan harinya. So, bilik kaunseling sentiasa ada klien. Tak ada lagi masalah "sukar mendapat klien".
Oh ya.. kata kawan-kawan, untuk buat sesi tu sukarlah, kami kurang dapat kerjasama dari guru-guru lain. Sebenarnya kita boleh buat sesi itu masa diberikan kelas ganti. 1 jam kelas ganti, cukup untuk sesi kaunseling kelompok kali pertama. Jika nampak tak selesai masalah tadi, boleh diadakan sesi lanjutan.