Navigation

Meat with Onions and Tomatos


$25.95



Shrimps with Tomatos and Avocados


$17.95



Vanila Ice-Cream and Pancakes


$13.95


Powered by Blogger.

Blog Archive

Labels

About

Blog Archive

Al-Hidayah

Selamat Datang ke Blog Norish77
Rujuk http://produkprs.blogspot.com
Pada tahun 2009 Terima Anugerah Guru Bimbingan Cemerlang Daerah Hulu Langat

Blogger news


widgeo
Ribuan Buku berada disini
Klik Sini

Blogroll

Blogger templates

Thursday, July 12, 2012

Ramadhan..Kau Datang Lagi




Publish Post



Assalamualaikum, sahabat semua, yang pernah bertandang maupun yang baru berkenalan dengan blog norish77, semoga anda semua dalam keadaan sihat wal afiat. Saudara, kita patut merasa syukur yang amat sangat, tik tik tik jarum jam berdetik tanpa sekalipun pernah berhenti, kita sekarang diambang Ramadhan lagi. Terima Kasih Tuhan.Entah berapa puluh tahun sudah kita melaluinya.Dan sudah berapa banyak hikmah dan mutiara yang sudah kita kutip.

Sekali lagi, Terima kasih Tuhan,atas nikmat kehidupan ini, dulunya aku pernah sakit, namun Kau sihatkan daku, dulunya daku jauh dariMu, kini Engkau masih memelihara diri ini, dengan nikmat kesihatan.Oh...alangkah besarnya NikmatMu.Sedang hidup ini, semakin hari semakin sedikit tempoh kami bernyawa. Dan kami sedar penghujungnya, adalah sebuah kematian sedang menunggu.

Kau hadirkan Ramadhan, entah sempat atau tidak kami melintasinya hingga ke Syawal mendatang.Semoga hidup ini berada di atas landasan redhoMu. Ya Ilahi.... tiada yang paling indah kami impikan, tiada yang paling tinggi kami inginkan, selain RedhoMu. 

Ya Rabb, andai nya corak hidup kami hari ini, jauh dari pengharapan kami, tolonglah Ya Rabb. Bawa kami yang lalai lagi alpa ke landasanMu. Kembalikan jiwa dan hati kami...yang jauh dariMu....kami sedar.Nikmat dunia hanya sementara cuma.Sedikit pun tidak dapat dibandingkan dengan nikmat Mu disana nanti yang Engkau janjikan.

Dulu aku pernah merasakan, di penghujung Ramadhan,  semakin sayup-sayup tirai ramadhan menjatuhkan dedauannya, rasa rindu...dan terus terlintas....apakala di rakaat akhir terawikh, ketika alunan Qul A'uzubi rabbin naaas...apakah esok masih ada peluang lagi untuk aku bersama Mu? Sekarang... ku sedari Kau masih berikan sisa untuk ku bernafas, walaupun daku tidak istiqomah dalam berabdi kepada Mu, tidaklah diri ini sehebat Rabiatul Adawiyah, sekalipun dia perempuan, tetapi jiwanya mengalahkan kami yang lelaki.

Ya, hate lon sepi, peu na cit pluang pada lon untuk bertemu Dron lagi Ya Rabb? Semoga ada kekuatan kiranya masih ada sisa hayat dibadan. Ya Tuhan, dalam kembara hidup ini yang tak menentu hujungnya, permudahkan segala hajat kami untuk mencapai bahgia bak donya nyoe.

Mudahkan kami menemui-Mu dalam doa dan bacaan Dzikir kami. Andai di sini diri Mu tiada ku temui, sia-sia rasanya segala nya yang ku dapatkan di dunia, sebab hanya sementara, mengalir bagai air sungai segala Nikmat-Mu, tapi jiwa kami gersang...gersang jauh dari mengenal-Mu, sang pencipta jasad dan diri kami. Ku ingin yang baqa....

Kami sedar...
tik, tik....masa terus bergulir, dan saat ini pasti tidak kan kembali lagi buat selamanya. Oh indahnya dunia Ciptaan-Mu ini, tapi ku dambakan akhirat......di sana kehidupan yang kekal abadi.

Kami sedar...
Hidup ini bagai menunggu kedatangan sebuah mobiliti yang akan menamatkan segala lakonan udep bak donya nyoue. Tik......tik...tiik...... ku kan pergi jua..... Ya Tuhan....perkuat kan kesabaran kami dalam melayari bahtera lautan hidup, rupanya gelombang dan taufan, semakin hari semakin mengganas.Kadang-kadang bagaikan menggila.Jangan sampai kami ditarik nafas dalam keadaan Kau tiada memandang kami dengan pandangan redhoMu.


Ya...Tuhan...sukarnya mendidik hati... Sesungguhnya Engkau pernah berfirman, " Innal Lah ha La Yanzuru ila tsuwa rikum..walakinnal Lah ha yanzuru ila qulubikum wa a'malaalikum".Sesungguhnya Allah tidak melihat pada pakaianmu, akan tetapi Dia melihat kepada hatimu dan amalan kamu.