Navigation

Meat with Onions and Tomatos


$25.95



Shrimps with Tomatos and Avocados


$17.95



Vanila Ice-Cream and Pancakes


$13.95


Powered by Blogger.

Blog Archive

Labels

About

Blog Archive

Al-Hidayah

Selamat Datang ke Blog Norish77
Rujuk http://produkprs.blogspot.com
Pada tahun 2009 Terima Anugerah Guru Bimbingan Cemerlang Daerah Hulu Langat

Blogger news


widgeo
Ribuan Buku berada disini
Klik Sini

Blogroll

Blogger templates

Sunday, September 09, 2012

Ke Mana Hala Tuju Selepas Peperiksaan?

Biasanya, mak ayah akan berfikir, ke mana nak dihalakan anak-anak mereka sesudah UPSR nanti. Dulu kat kampung saya, hanya ada dua lorong, satu lorong ke sekolah menengah dan satu lagi ke sekolah agama.Sekolah agama ni samalah dengan sekolah Arab. Belajar Bahasa Arab, Enggeris, Matematik, Sejarah, Geografi, Khat, Nahu, Saraf, Mantik, Fekah, Balaghah dan lain-lain.

Manakala kat sekolah menengah, mereka belajar jugak, tapi tak lah sebanyak silibus sekolah Arab. Sekian lama masa berlalu, timbul sekolah pondok moden di Bachok. Syarat kemasukkan mestilah lulus SMU atau STU.

Namun kini, aliran sekolah menengah semakin banyak. Ada MRSM, sekolah berasrama penuh dan sekolah harian biasa, pergi balik, pergi balik. Soal akhlak, masing-masing terpulang kepada ibu bapa, akhlak anak, ibu baoa lah yang mencoraknya. Mungkin anak duduk di asrama lebih baik akhlaknya, dan mungkin juga yang berulang-alik itu lebih baik.

Ada pula sekolah sukan, saya belum pernah masuk ke sekolah ini, namun merasa sedikit tidak berkenan jika anak-anak murid perempuan ke sana. Sebabnya apa, tengoklah soal pakaian mereka. Agak-agaknya, kena tak dengan syariat bila masuk sekolah tu. Tu yang jadi sedikit terkilan. Terfikir... kalau lah mereka masuk sekolah sukan, bahagian berbasikal, tentunya tak boleh pakai kain sarung atau baju kurung kan.Ha...tu lah.

Apapun, kita orang ISLAM, ada panduan sendiri apabila nak buat keputusan, kita ada tempat rujukan.Apa dia? Tidak lain dan tak bukan, Al-Qur'an dan Hadis Nabi SAW.

Berkenaan dengan tajuk di atas, saya ingin menulis tentang "Pergi Belajar". Dalam surah At-Taubah ayat 122 Allah Taala berfirman.


Surah At Taubah Ayat 122

Tidak sepatutnya bagi mukminin itu pergi semuanya (ke medan perang). Mengapa tidak pergi dari tiap-tiap golongan di antara mereka beberapa orang untuk memperdalam pengetahuan mereka tentang agama dan untuk memberi peringatan kepada kaumnya apabila mereka telah kembali kepadanya, supaya mereka itu dapat menjaga dirinya. 

Tidak patut semuanya umat Islam pergi berperang apabila tiba panggilan ke medan perang, adalah lebih baik, jika ada sebahagian antara mereka mewakilkan diri pergi belajar ilmu agama. Setelah pulang dari belajar, setelah tamat belajar maksudnya, mereka pulang ke kampung halaman masing-masing dan memberi peringatan, memberi syarahan atau tazkirah kepada kaum/bangsa mereka.

Sabda Nabi SAW.

من يرد الله به خيرا يفقه فى الدين


Man yuridillahu bihi khoiron, yufaqqihu fiddin. “Barangsiapa yang dikehendaki kebaikan oleh Allah, maka Allah akan memahamkan Agama-Nya” (HR Bukhari dan Muslim)

مَنْ سَلَكَ طَرِيْقًا يَلْتَمِسُ فِيْهِ عِلْمًا سَهَّلَ اللهُ لَهُ بِهِ طَرِيْقًا إِلَى الْجَنَّةِ

man salaka thoriiqon yaltamisu fiihi ‘ilman sahhalallahu lahu bihi thoriiqon ilal jannah. ”Barangsiapa menempuh jalan untuk mencari ilmu, maka Allah mudahkan baginya jalan menuju Surga.” (HR. Muslim).